Graviditetens kinesiska.

Iskallt
Idag har det varit iskallt ute. Det har dock varit fint så efter att ha trotsat mina demoner för dagen så tog jag mig ut på en promenad med hunden. Promenaden blev längre än jag hade tänkt mig tack vare en kompis som jag kunde prata med. Vi pratade mycket om barn och graviditet för hon var i min sits när hon väntade sin son. Skönt att prata med någon som vet om hur ensamt det känns när man studerar hemma och känner sig ensam och övergiven av vänner.

Vänner
I helgen skickade jag sms till några av de vänner som jag inte riktigt berättat för hur det är med mig. Jag bad om ursäkt för att jag inte hört av mig och berättade om min diagnos som jag precis fått. Alla vänner kommer nog inte acceptera det och är nog irriterade över att jag tagit avstånd ibland och att jag inte orkar/orkat höra av mig. Det är ett pris jag vet att man får ta när man lider av depression. Priset som jag fått betala pga. graviditeten var jag inte beredd på dock.

Kinesiska
Att ansöka om föräldrapenning, att ha koll på vad man ska göra och inte göra i graviditeten är svårt. Det känns som kinesiska och det känns så otroligt svårt att försöka få koll på läget. Man ska ha intyg på att man är gravid, detta får man efter RUL av sin BM (vem sa det?) och den ska man skicka in till Försäkringskassan och sen ska det kompletteras med studieintyg och arbetsgivarintyg och allt vad som hör till. Papprena ska skickas in så snart som möjligt för att man ska få pengarna i tid. Det är ingen garanti för man kan behöva komplettera osv. Jag hoppas på lite mer än minimum men ställer in mig på minsta inkomst som mammaledig. Vi får se hur många dagar jag tar ut också, vill så gärna kunna ha kvar några dagar också. Det är långt kvar till April men då ska allt vara klart!

Behov
I april ska vi även ha bilbarnstolen ikopplad i bilen. Barnvagnen ska gärna vara köpt också och en väska ska vara packad. Ja, det är mycket som behövs, ändå är det mycket vi har också. Vi fick fråga om vi ville ha spjällsäng av en kompis och sen ville de ha 400 kr för det. Det är säng, sängkläder och dubbla madrasser. Frågan är om vi ska ta det ändå eller avvakta.



UL i november; 19+1
Bebis kräver tanke och planering.


Kommentarer
Postat av: Sofie

Fina bebis (L)

2011-12-06 @ 15:32:03
URL: http://mammasofie.blogg.se/
Postat av: Magdoo

Sofie: Tack fina du! ♥

2011-12-06 @ 20:28:41
URL: http://magdoo.blogg.se/

Dela med dig av dina tankar:
Lite tips:
fet - *din text*
understruken - _din text_


Ditt namn:
♥ Kom ihåg mig ♥

Din mail: (frivillig/publiceras ej)

Din blogg: (frivillig/publiceras)

Kommentar:

Trackback