Första december.

Mediciner
Läkaren sa att jag skulle ta mina tabletter kl 8 på morgonen i samband med frukost. Så jag ställde klockan på 8 och...snozade i en timme. Nio gick jag upp,  åt frukost och tog min tablett. Har varit seg hela dagen. Och misstänker att det snarare handlar om att de började skrapa asfalt kl 5 i morse (i ett bostadsområde?!) och att jag faktiskt brukar sova längre än såhär. Lär somna inatt åtminstonde. Är sjukt trött. Men har faktiskt lyckats få i mig lunch också. Lite imponerad är jag ändå! Frukt finns också hemma så det äter jag. Har fått ett sår/en blåsa i gommen som inte riktigt vill ge med sig, så fort jag äter retas den upp men om jag inte ätit på ett tag så känns den helt okej, den känns men inte lika smärtsamt som annars.

Känna efter
Jag tror att det faktum att jag fått gå upp två dagar i rad nu har gjort gott för mig. Jag känner mig något gladare och allt mer säker på att jag är typen som behöver aktiveras om dagarna. Dagarna måste kännas meningsfulla, annars mår jag dåligt. En annan sak jag kännt idag är en ökad törst. Jag är jättetörstig och efter inlägget ska jag passa på att dricka mer vatten. Hur kan folk dricka massa annat än vatten när vatten är det godaste som finns?

Barnmorska
Igår ringde den "tillfälliga" BM för att kolla att det hade gått bra med psyk. Hon sa också att min ordinarie BM är sjukskriven till jul åtminstonde. Hon erbjöd sig att ta emot oss inför kollen som ska vara runt v. 25 men jag är lite tveksam till henne, är rädd att de bara gör kontrollerna för journalen och att jag inte får vara delaktig. Min BM vet om att jag är intresserad. Inte så att jag är ett kontrollfreak men det känns som ett övergrepp när de gör saker utan att prata med mig om det. Det är min kropp de tar på, för dem är det ett jobb och för mig är det någon som får röra något som andra inte får röra! Vissa tjejer/kvinnor bryr sig inte men jag gör, min kropp är min och jag är den som har rätt att bestämma över den. Det är också anledningen till att vi klagade på UL-besöket. Den "tillfälliga" BM hade inte några bra tider men trots detta var det inga andra tider hon erbjöd igår (en annan BM kanske?). Jag visste att den "tillfälliga" BM var ledig idag så jag ringde till MVC (mödravårdcentralen) och bokade en mer passande tid. Inte riktigt lika bra som den tidigare men Sambon har flextid så det kommer nog gå bra om tiden är 30 min tidigare. Enligt denna BM är jag nu i vecka 22 (21+1).

Räkna graviditet
När man räknar graviditeten räknar man från sista mensens första dag. Detta innebär att under två graviditetsveckor är man egentligen inte gravid. Sen räknar man att graviditeten är 40 veckor. Vid RUL (rutinultraljud) mäter de bebisens huvud och lårben för att göra en uppfattning om hur stor bebisen är och därmed när den kommer födas. RUL görs någon gång i v. 16-20 och datumet är ungefärligt.

Gamla hemstaden
Sambon ringde idag och frågade om vi skulle åka till min gamla hemstad i januari, ta långledigt och åka. Det tyckte jag lät bra. Jag saknar mina vänner något otroligt och det ska bli så roligt att få träffa dem igen samt umgås med dem. Förhoppningsvis finns det lite mer mage att visa då, just nu är det dåligt med den varan. I rätt kläder ser allt bra ut! När vi åker är jag i vecka 29 så det borde synas. Det innebär att jag då har 11 veckor till BF (beräknad förlossning). Tiden går fort!

Bild från; http://hoglanda.blogg.se/2011/november/2012-12-12.html
Bild från; hoglanda.blogg.se 


Kommentarer

Dela med dig av dina tankar:
Lite tips:
fet - *din text*
understruken - _din text_


Ditt namn:
♥ Kom ihåg mig ♥

Din mail: (frivillig/publiceras ej)

Din blogg: (frivillig/publiceras)

Kommentar:

Trackback