Hellre cancer!

Jul, mellandagar och nyår
Vanligtvis brukar jag ha stenkoll på vad jag ska göra under jul och nyår. I år vet jag inte alls. Sambon är inte den planerande personen och vi har pratat om att ha en egen jul, enda julen vi har tillsammans innan bebis kommer. Men jag vet inte. Nyår brukar jag också planera, hunden är rädd för fyverkerier och jag brukar försöka få till en lugn aktivitet. Vi hade tankar på att åka till en kompis i mellandagarna men efter några tråkiga sms frågade sambon hur det blir i mellandagarna.

Baksidor
Jag blir väldigt ledsen av att veta att jag påverkat detta genom att må dåligt. Många gånger har jag önskat mig en "riktig" diagnos istället för en psykisk diagnos. Det är så svårt med psykiska sjukdomar. Okunskaper och folk som inte varit med om det förut är bara exempel på motgångar. Särskilt i sjukvården men även bland vänner och familj. Många gånger har jag önskat att jag hellre hade cancer. Det är något man kan ta på. Man kan kolla upp om det är god- eller elakartat. Man kan operera eller få cellgifter. Självklart vill jag inte ha en elakartad cancertumör men cancer kan man "ta på". Psykiska sjukdomar förstör på ett annat sätt. Om jag hade haft cancer hade folk förstått om jag drog mig undan. Det är så svårt att beskriva. När jag var tonåring försökte jag bryta ben på mig själv för att fysisk smärta var enklare att leva med än den psykiska. Den fysiska smärtan visste jag hur jag skulle hantera och då kände jag mig säkrare, känner jag mig säkrare blir omgivningen säkrare och jag klarar av sociala situationer. När det kommer till det psykiska vet jag inte riktigt hur jag ska hantera det själv. Ena gången är det rätt, andra gången så totalt fel. De säger att man ska lära sig sina kännetecken för sjukdomen men jag vet inte, ibland är symtomen väldigt lika andra tillstånd. Man orkar inte tolka sitt psyke hela tiden.

Ris á la malta
Vi gjorde risgrynsgröt idag. Jag gjorde ris á la malta (det recept jag skrev om tidigare) och hade i extra mandel. Ska försöka hitta ett bra recept på saftsås (en mening jag nu skrivit fyra gånger eftersom blogg.se bråkar) så kanske ris á la maltan blir sådär, riktigt god?




Kommentarer
Postat av: Sussi

Jag förstår vad du menar med din liknelse.

Vår jul och nyår är upplanerad men ibland önskar jag bara att man kan få vara hemma och bara njuta. Vi har ett sånt tajt schema över julen. Vi besöker folk hit och dit dagarna i ända. Hoppas ni hittar på något rikigt skojigt så här sista julen själva.



Kramisar

2011-12-18 @ 18:06:40
URL: http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Dela med dig av dina tankar:
Lite tips:
fet - *din text*
understruken - _din text_


Ditt namn:
♥ Kom ihåg mig ♥

Din mail: (frivillig/publiceras ej)

Din blogg: (frivillig/publiceras)

Kommentar:

Trackback