Koll på läget.

Klarhet
Idag har jag fått lite klarhet i föräldrapenningen. Det minsta man kan få är 180kr/dag. Jag räknar på att det är vad jag kommer få och blir självklart glad om det blir mer. Om jag tar ut varje dag (snitt 30dgr/v) så blir det 3780kr efter avdragen skatt. Det var inte så roligt att se men vad ska vi göra åt saken? Jag blev av med mitt jobb i samma veva som jag fick veta att jag var gravid och därför är jag studerande. I somras var jag inte inskriven på arbetsförmedlingen heller eftersom jag jobbade extra (tyvärr inte heltid) så det blir nog minsta nivån. Men nu är det bara till att skicka in papper och se vad de säger. Tänkte lägga in en länk från försäkringskassans hemsida med en checklist på vad man ska tänka på inför föräldraledigheten men blogg.se accepterar inte länken. Hoppas länken i inlägget fungerar. En enklare förklaring av detta fick jag på viforäldrar.se.

Renovering
Det blir en kväll med renovering även idag. Jag är så trött på att renovera nu. Förra veckan pratade vi om att ha torsdagarna ihop men redan andra torsdagen (idag) sket det sig... Blä!

Ett år
Idag kom jag på att jag och sambon inledde vår relation för över ett år sedan. Fem dagar för sent kom jag på det. Vi träffades första gången för ganska exakt åtta år sedan och hade väl lite sporadisk kontakt ett tag. Sen tappade vi kontakten och när han var i min stad en gång så träffades vi, det är 370 dagar sen, tjoho! Det firas med renovering...

SMS
Ibland är sms så otroligt tråkigt, ibland är sms sjukt jobbigt men ibland kan sms också vara anledningen till att man orkar. Idag fick jag ett sms som började med "Godmorgon solstråle!". Tre minuter efter väckarklockan kände jag mig som allt annat än en solstråle men jag blev glad. Någon tog sig tid att skriva en hälsning till mig när jag har en tung period. Detta är en kompis som jag inte haft så jättemycket kontakt med den sista tiden vilket gjorde att sms:et betydde lite extra mycket. För tillfället orkar jag inte ha daglig kontakt med alla vänner för då blir det bara till att sitta vid telefonen. Men jag vet att några av vännerna finns och det känns bra. Vissa dagar tvekar jag faktiskt på de mest självklara vännerna, det är lite läskigt.

Länkar
Jag la in en länk om depression i länklistan idag. Där finns också en länk till en sida med underkläder, främst för oss som är gravida. För mig är det viktigt att öka kunskapen om depression. Jag lär mig saker varje gång jag läser mer om sjukdomen. Idag läste jag om unipolär sjukdom vilket jag känner kan stämma in på mig. Jag vet inte hur ofta man måste ha sina skov för att det ska räknas som unipolärt men... man kan kolla vidare när man orkar!

Yoga
Det har fortfarande inte kommit något svar om gravidyogan så jag får leta vidare i yogadjungeln. Jag ska kolla vidare på klasser som är lite längre bort tänkte jag. Annars har jag hittat ett annat ställe i närheten som också har gravidyoga. Känner mig rätt så säker på att yoga är rätt med tanke på meditationsbiten som automatiskt finns med i yogan.


Frost från tidigare år.


Kommentarer

Dela med dig av dina tankar:
Lite tips:
fet - *din text*
understruken - _din text_


Ditt namn:
♥ Kom ihåg mig ♥

Din mail: (frivillig/publiceras ej)

Din blogg: (frivillig/publiceras)

Kommentar:

Trackback