Bakgrund till bloggen.

Bakgrund
Sedan jag gick ut med att vara gravid så har folk haft åsikter och tankar om hur jag ska göra, förbereda och tänka. Åsikterna tär på självkänslan. Många förslag är riktigt irriterande eftersom det känns som om man inte har alternativ till egna åsikter. Eftersom det är mitt första barn finns visserligen mycket jag inte har koll på men också mycket som jag vill planera och drömma om själv utan att få drömmen spräckt. Förslagen som kommer ser olika ut eftersom de som ger förslagen har olika barn, mitt barn kommer inte vara något av deras barn utan en egen individ.

Vi har valt att inte kolla kön på bebisen. Vi har valt att kolla på en vagn som har rosa färger eftersom jag tycker om rosa och är den som kommer köra vagnen.


...men jag vill inte behöva förklara allt sådant. Jag vill slippa kommentarer som "jaha, är det en flicka?" för nej: det är en frisk bebis såvitt vi kan se. Hos oss finns rosa och blåa kläder, söta och kaxiga kläder för vår bebis är inte flicka eller pojke utan ett barn som inte ska berövas möjligheter för att den föddes med ett speciellt kön.

Jag flyttade 50 mil för att bo med min sambo och blev gravid ganska snabbt därefter. Detta medför att jag inte har så många vänner i denna stad.

Bebisens namn
Vi kallar bebisen för olika saker. Jag kallar den Bebis eller Bäbis. Sambon kallar den Mini, Bebis eller Magdoo. En av mina vänner kallar den kludd eller mini. Sambons vänner säger Magdoo eftersom det finns en liten rolig koppling mellan mig och Sambon. Därför heter bloggen Magdoo.

Hemförhållanden
Hos oss finns en hund, en äldre dam som fyller 10 i april. Bebis var tidigare beräknad till hundens födelsedag (6:e april) men efter RUL (RutinUltraLjud) ändrades bebis BF (Beräknad födelsedatum) till 10:e april. Jag förväntar mig inte att du som läser är införstådd i alla begrepp som en graviditet innebär för det tog mig lång tid att inse själv och jag kan inte alla begrepp själv. Av den anledningen kommer jag, så gott som möjligt, försöka förklara vad förkortningarna står för.

Motgångar
Sen jag blev gravid har jag fått stöta på motgångar. Exempelvis blir jag inte sådär fint gravidtjock som många andra blir. Det gör ont. Ofta får jag höra att "det kommer" men det är frustrerande att ha längtat efter en gravidmage i flera år och sedan inte få magen när andra i samma graviditetsvecka är riktigt fint gravidtjocka. Jag har fortfarande veck på magen, vid naveln. Jag känner mig bara tjock och ful. På det blir håret flott mycket snabbare nu. Det är svårt att hitta en bra frisyr som passar.

En annan sak jag fått möta är depression. För en vecka sen bad jag om hjälp från min BM (BarnMorska) och hon har skickat en remiss. Den 13:e december har jag ett möte med en läkare från psyk (det låter så jävla hemskt!) och hoppas då medicin för detta. Jag har tidigare haft depressioner och varit medicinerad vid två-tre tillfällen med olika resultat. Det jag upplevt mest givande är en bra samtalskontakt men i detta läge känner jag att medicin är den bästa början. Jag pratar främst om ångestdämpande medicin och inte antidepressiva tabletter (sk. lyckopiller) eftersom jag har dåliga erfarenheter av antidepressiva mediciner.

Vad har hänt med kroppen?
Självklart har jag gått upp i vikt. Min mage påverkades snabbt och förstoppningen har varit till och från. Magknip har jag till och från under dagarna. Den största skillnaden är att jag numera har större bröst (75G) och vad jag förstått så blir de inte mindre, mjölken ska ju komma också. Trötthet och irritation verkar tillhöra graviditeten.

Framtid
Jag har som förhoppning att helamma. Jag drömmer om att flytta till en annan stad närmare mina vänner så att vi kan gå omkring och vara lite mammalediga ihop. Både jag och min sambo vill bo i hus. Han vill ha två barn, jag vill ha tre.

Förhållande
Jag är den planerande personen. Jag planerar och gör saker snabbt för att kunna slappa efteråt, annars kan jag inte släppa det som ska göras. Sambon har lätt att släppa saker och skjuter gärna på saker. Han är inte den som diskuterar saker medan jag gärna diskuterar allt. Våra uppväxter ser väldigt olika ut och jag kanske går närmare in på det längre fram i bloggen.



Kommentarer

Dela med dig av dina tankar:
Lite tips:
fet - *din text*
understruken - _din text_


Ditt namn:
♥ Kom ihåg mig ♥

Din mail: (frivillig/publiceras ej)

Din blogg: (frivillig/publiceras)

Kommentar:

Trackback