mamma-blogg

Idag blir pyret tre veckor. Alla verkar fira varenda vecka med sina barn. Vi firar inte på det sättet. Vi mest bara konstaterar att ytterligare en vecka har gått. Vi gör inget annat än det vanliga och pyret växer sjukt mycket. 17 dagar gammal hade hon vuxit tre cm. TRE CENTIMETER!? På sjutton dagar? Det är nästan två millimeter om dagen!!! Sjukt är det!

Jag har tappat en av mina uppsamlingskoppar till brösten så jag får köra med en när det krisar. Brösten kliar något enormt just nu. Försöker sluta mjölkproduktionen. Pumpar så lite som möjligt men ändå så pass att jag inte får mjölkstockning. Svårt att finna en bra balans. Hittils ingen möjlkstockning. Två dagar. Pratade med barnmorskan igår och hon tyckte jag gjorde det på rätt sätt. Tömmer inte brösten helt heller utan tar bara det som trycker på och läcker. Enligt en site så kan man tömma med värme för att inte på något sätt stimulera produktionen. Exempelvis i duschen eller doppa brösten i varmt bad. Mjölken går dock till spillo då och jag ser ju helst att pyret får bröstmjölk men amningen är inte värd mitt välmående.

Man märker att man blivit mamma när allt kretsar kring barn. Just nu är det en invänjningsperiod då allt, verkligen allt, kretsar kring pyret. Nappflaskor, ersättning, amning, sömn, inställda resor osv osv.

Idag började jag packa lite inför flytten som äger rum om en månad. Det ska bli roligt att få flytta! Mycket men roligt. Skönt att få träffa kompisarna, få stöd och så. Tråkigt att lämna de nya kontakterna visserligen och sambons familj. Men eftersom han jobbar kvar på sitt jobb så kanske man kan ta bilen upp nån gång när han jobbar och på så sätt hälsa på.

Vi har fått lite rutiner här hemma. Det mesta är än så länge kaos. Men sambon tar hunden morgon och kväll på en kissrunda medan jag tar hunden på en längre promenad på dagen när pyret sover. Igår satte jag mig på en bänk och lyssnade på naturens ljud. Det gav lite energi. Man får försöka finna energin när pyret sover. Inte så lätt alla gånger. Men det går!

Jag uppskattar när sambon kommer hem från jobbet, tar pyret och jag får laga mat. Jag har alltid tyckt om att laga mat men att få släppa mitt stora ansvar som mamma för en stund gör matlagningen extra speciell! Jag ber om ursäkt för att jag fått en tråkig mamma-blogg. Men det är skönt att få skriva av sig lite, blir nog roligt att läsa sen!

Kommentarer
Postat av: Bibbi

Hej lilla ¨mamman¨. Jag har blivit sjuk igen!!! Resan på 60 mil gick bra. Kanonmysigt att få pussa på barnbarnen en timme.



Du undrar varför jag inte kunde amma. Jag fick mjölkstockning dag ett på sjukhuset och efter det kom det aldrg igång. Det hände med bägge tjejerna så det blev ersättning direkt. Men för att få känslan så höll jag dem nära mitt bröst när jag matade dem.



Den känslan jag hade med mina nyfödda får aldrig att ersätta. Tiden bara springer iväg och rätt var det är behöver dem en inte längre.



Passa på att njuta när du matar. Sug in doften från henne. Skapa band. De är som hundar. Känner direkt hur man mår och känner sig. De går inte att lura.



Jag tycker det är underbart att du vågar lämna ut dig på det här sättet. Tänker att det måste avlasta många nyförlösta med högt ställda krav på att måsta vara ¨lycklig¨.



Vart ska du flytta? Ska bara du och lillan flytta? Ja som du ser är jag fortfarande lika nyfiken.



Varma kramar till dig tuffing och massa kärlek <3

2012-04-30 @ 17:20:26
URL: http://tryggimigsjalv.blogg.se/
Postat av: Sussi

Tänk, det är bara 1 månad kvar tills ni flyttar och Pyret är hela tre veckor redan! Shit så tiden går fort. Skoj att du är förväntansfull. Förstår att du kommer tycka det är skönt att få träffa dina vänner igen. Dom har säkerligen saknat dig massvis!

Härligt att ni börjar få rutin på många saker. Kan tänka mig att allt ändras över natten när ett barn kommer innanför dörren..



Sv. Du är väl för go! :)

Tack för att du säger det men tyvärr är det inte så. Möjligtvis ett ynka kilo. Men man får väl se till att det blir mer. Har fått reda på att jag ska gå på bröllop i augusti. Man vill ju se fin ut i klänning. Några kilo till ska bort. Jag har ca 3 månader på mig!



Kramisar

2012-05-01 @ 19:09:12
URL: http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Dela med dig av dina tankar:
Lite tips:
fet - *din text*
understruken - _din text_


Ditt namn:
♥ Kom ihåg mig ♥

Din mail: (frivillig/publiceras ej)

Din blogg: (frivillig/publiceras)

Kommentar:

Trackback