Lyckligt ovetandes.

Oväntat men ändå väntat
Idag ringde min sambo. Ett samtal jag väntat mig få tidigare om det skulle komma men visst, blev inte jätteförvånad över beskedet; Han har köpt en ny motorcykel. Jag bara älskar att han lägger ut nästan hundratusen kronor på en motorcykel som ska betalas och hämtas inom fem dagar... Visst är jag glad för min sambos skull, han har trånat efter denna mc i snart ett år, men jag kan inte annat än se den ekonomiska aspekten. Jag passade på att säga att vi då kanske måste sälja lägenheten snabbare också och det är han med på och ojsan hoppsan vad med lägenhetsvisningar vi ska gå på nu. Härligt att det händer saker! Vi överväger att sälja bostaden först och eventuellt bo tillfälligt om vi inte hinner få tag i något. Lägenheten är värderad och vi kommer gå plus så det känns riktigt bra!

Försäkringskassan
Denna djungel av papper! Nu läste jag igenom mina papper igen och jag ska ha en annan blankett! Suck. Jag ringde till försäkringskassan och förstod ingenting av deras alternativ, bra att man kunde få prata med växeln. Blev placerad i kö. Plats 40 "vi besvarar ditt samtal så fort vi kan" jo, tjena tänkte jag och inom två minuter var det min tur. Positivt överraskad är väl rätt uttryck? Nu har jag beställt rätt blankett så den ska fyllas i, arbetsgivarintyg och kopia på anställningsavtal ska begäras. Ska beställa intyg på att jag studerar denna termin också. Kanske dags att plocka fram böcker och studiehandledningarna till kommande kurser? Börjar ju på måndag tydligen.

Operation
Hunden har rätt sköra tänder har vi upptäckt. Hon har tappat/fått dragit alla småtänder på nedre tandraden och nu är en av tänderna på övre tandraden trasig och måste dras. Jag har dragit lite på det eftersom jag inte är nöjd med veterinären i nya staden och för att det kostar så fort de små djuren ska sövas. Nu ska vi ju till min gamla hemstad om två veckor och de hade tid för min älskade hund. Jag sa att jag helst ville ha dem eftersom jag är nöjd med dem och inte med den jag har här. De blev glada. Men det är ju sanningen och den bör de få höra. Hoppas att pengarna hinner komma innan dess, annars blir det sparkontot men då vet jag att det kommer komma studiebidrag åtminstone.

Lägenhet
Nu har det satts lite mer press på att hitta lägenhet. Vi har tittat på en del som ligger i hela länet men med bra kommunikationer till staden. Vi har även pratat om att skaffa en till liten skruttbil så att ingen av oss blir låsta eftersom vi kommer ha längre till och från ställen. Vårt mål är att flytta innan bebisen kommer men jag tror det kommer ske i samma veva som bebisen kommer med tanke på vad värderaren sa till oss om tider och sådant. Helst ser jag väl att vi flyttar in innan bebisen kommer, då kan jag också vara med och jag tycker om att vara delaktig i flyttar. Det är lite specialitet! Jag är en bra person som roddar arbete och lådor till rätt plats. Men klart det kommer gå ändå. Synd att vi inte kollade tidigare. Sen ska vi på samtal med banken, de verkade inte allt för positiva till att låna ut pengar till oss som var under det belopp vi kommer få för lägenheten. Tydligen kan de skräddarsy lånelöften så håll tummarna. Annars kanske vi kan ordna handpenningen utan att ta topplån och då kanske de samtycker..? Skatten för sambon blir bättre om han står på lägenheten. Hon vi pratade med om lånelöftet började prata om sambolagen och att gå till jurist för att ta bort den om han skulle köpa själv. Då sa jag till henne att sambolagen gäller liktförbannat om sambon köper lägenheten själv och vi flyttar in tillsammans! "Ja, jo... det gör den ju" Tror inte hon var medveten om mina juridiska kontakter! Alltid roligt att veta bättre än såna där personer som ska veta saker och gissar sig till svaren istället för att säga att de ska kolla upp något (de borde ju ha informationen i datorn?).



Sötgurkan <3
Lyckligt ovetande om att hon ska sövas och att en tand ska dras inom kort.


Kommentarer
Postat av: Ninja

Ursäkta om jag inte hänger med i svängarna......

Sälja lägenhet, köpa motorcykel????

Undrar hur min gubbe hade reagerat om jag köpte en häst för hundratusen och sålde huset???????

Men ni är förmodligen överens, antar jag.

2012-01-13 @ 14:30:51
URL: http://nordtellus.blogspot.com

Dela med dig av dina tankar:
Lite tips:
fet - *din text*
understruken - _din text_


Ditt namn:
♥ Kom ihåg mig ♥

Din mail: (frivillig/publiceras ej)

Din blogg: (frivillig/publiceras)

Kommentar:

Trackback