Alla dessa måsten.

Jag funderar lite på alla saker man måste ha. Det är mycket diskussioner kring alla måste ha nu när man skaffar barn. Speciellt bland blivande mammor. I mammagruppen på internet så finns både förstabarnsmammor och flerbarnsmammor. Det jag upptäckt är att flerbarnsmammor har sjukt mycket (och olika) åsikter om vad man ska eller inte ska ha. Det är inga rekommendationer utan måsten. Du måste ha många filtar, du måste ha..du måste ha... Vaddå måste? Jag måste inte ha en spjällsäng första halvåret. Jag måste inte ha tiomillioner filtar i hemmet. Jag måste ingenting! Hur klarade sig folk förr? Barnen spydde väl då också? Och utvecklades? Utan barnvagnar, babysitters, babygym och dyligt. Jag menar inte att sakerna inte underlättar för en barnfamilj på 2000-talet. Det är klart de gör. Men man måste se till den familj man är, JAG har inget behov av att mitt barn sover i en spjällsäng första tiden. Det är oviktigt för mig. Däremot har JAG behov av en vagn med hårdlift som gör att jag kan ta mig till olika ställen och känna att barnet kan sova i liften första halvåret (ungefärliga tider, alla barn är och utvecklas olika). Det är MIN åsikt. Jag vill inte ha roterande framhjul på vagnen, jag vill ha en emmaljunga osv osv. Men det är jag och min sambo som bestämmer sånt, tillsammans! Jag har fått ge vika på vissa saker. Barnsäng är vi inte helt överrens om, eller...vi har inga åsikter någon av oss och har inte fastnat för något. Spjällsäng får vi billigt av en kompis. Babysitter lånar vi och bilbarnskydd likaså. Men vi har valt att inte ha allt. Vi tar emot presenter, självklart men vi sållar bland dem också. Kompisen sa; Hämta allt, släng eller sälj det ni inte vill ha. Och varför kan det inte vara så?

Det enda jag känner att jag inte tagit ställning till ännu är bröstpump. Ja eller nej till bröstpump? Jag har ju mått så dåligt under graviditeten så det är inte säkert att jag kommer amma längre. Innan var det självklart för mig att amma. Men om jag fortsätter må dåligt så måste jag erkänna att jag hellre ger ersättning och får medicin som hjälper än ammar. Men jag vet inte. Så bröstpump är ett stort frågetecken.

En annan sak är babylarm. Jag vet inte riktigt. Varför egentligen? Är det inte så att företagen försöker skapa behov hos oss? Det är skönt att jag har en sambo som också vrider och vänder på eventuella behov av saker till bebisen. Vi vill inte börja med att skämma bort bebis, det kommer omgivningen göra ändå!

Kommentarer
Postat av: Sussi

Om inte annat så märker man vad man behöver undertiden. Som många brukar säga.. Det finns inga måsten. Bara rekomendationder..

Håller med dig om ditt resonemang. Hellre medicinering och ersättning än att du ska må piss och amma. Ett moget val!



Haha du har nog lite rätt.. Sånt får man nog räkan med när man anlitar mig ;)



Ha nu en härlig helg

Kramisar

2012-01-21 @ 12:59:58
URL: http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Dela med dig av dina tankar:
Lite tips:
fet - *din text*
understruken - _din text_


Ditt namn:
♥ Kom ihåg mig ♥

Din mail: (frivillig/publiceras ej)

Din blogg: (frivillig/publiceras)

Kommentar:

Trackback