Babyblått, blått, marinblått, himmelsblått...

Nu har vi kört ytterligare en omgång med de kläder som tillkommit här hemma. Förra gången fick vi en kartong med kläder från en gó vän som fick en son senast. Mycket blått. Något grönt och neutralt. Jag är tacksam för det är sjukt sött med babykläder! Vi har fått ytterligare en påse med kläder från en kompis som också fått en son, mycket blått var det där. När vi gick igenom gamla barnkläder från min barndomstid fanns mest från min lillebror (om man inte ville ha stickat...) som var...blått! Nu har jag vikt kläder från tvätten (inte det som var blött dock, det får hänga kvar) och jag säger bara en sak; JAG SPYR PÅ BLÅA BABYKLÄDER!!! Nu hoppas jag så in åt helvete att folk 1) att det blir en flicka så vi får lite rosa och lila kläder, eller 2) att folk, om det blir en pojke, inser att jag inte vill ha enbart blåa kläder på en pojke..!

Jag föll in i kategorin flicka väldigt tidigt. Mycket rosa och puttinuttigt. Jag minns inte att jag någonsin njöt av att ha klänning utan favoritplagget jag hade var ett par röd-blå-vita byxor som var könsneutrala. De byxorna var bra för man kunde springa, leka och klättra med dem. En fin klänning hade jag en skolavslutning, jättefin. Gick sönder första dagen. Man kunde inte hoppa över diken med den. Så var det med söta klänningar. Varför ska pojkar ha hundar, bamse och...blått?! Varför ska flickor har katter, prinsessor och...rosa?! Jag vill ha det bästa av två världar.

Skyll på hormoner eller mitt gedigna intresse för genus. Jag skiter i vilket. Detta har stört mig i flera år. Så länge att jag faktiskt har en universitetsuppsats om just olika syn på kön och könsroller. Sen har jag kanske inte lust att slänga kläder vi inte kommer ha särskilt länge men jag saknar att få sätta en egen prägel på bebis. Något som inte innefattar färger pga. kön eller dyligt. Bebis ska ha rosa. Bebis ska ha coola bilar. Bebis ska ha möjlighet att leka med bilar och dockor. Jag vill inte placera bebis i något fack. Men jag kommer göra det, omedvetet. Däremot kan jag alltid sträva efter att göra så bra jag kan utan att sätta bebis i flicka eller pojkefacket. Nu blev det senare än jag tänkt. Är sjukt trött så jag tänkte sova. Sambon somnade ifrån kvällsansvaret med hunden så jag måste ta ut henne också. Hoppas han ställt klockan och att han tar hunden i morgon bitti.


Kommentarer

Dela med dig av dina tankar:
Lite tips:
fet - *din text*
understruken - _din text_


Ditt namn:
♥ Kom ihåg mig ♥

Din mail: (frivillig/publiceras ej)

Din blogg: (frivillig/publiceras)

Kommentar:

Trackback