Förtjäna det roliga.

Idag är en dag som skulle bli bra. Mammaträff först och sen skulle bilen bli tvättad och min bror skulle komma förbi! Gårdagens bråk slutade i att jag varit vaken sen tre i natt. Inte så skoj. På det har jag gråtit och Sambon är sur på mig för att jag gick ut på morgonen för att det var outhärdigt att vara hemma och se honom sova i soffan.

Redan igår ville jag prata om olika lösningar med min sambo. Hur gör vi med hunden? Lagen säger att en hund inte ska vara ensam mer än fyra timmar. Jag förstår inte varför man inte ska följa den lagen? Jag har låtit min hund vara ensam längre enstaka gånger. Max sex timmar och då har hon fått aktivitet och varit trött. Inte alls så som det ser ut idag när hon knappt blir aktiverad. Så jag måste alltså in till mammaträffen. Hem från mammaträffen. Ta ut hunden. Köra bilen till Sambons jobb. Och sen hade jag planerat att köpa hobbyfärg idag eftersom jag ändå ska vara i det området när jag träffar min bror/lämnar bilen (de jobbar i samma område, 20min gångväg från varandra) och vi ska till en affär som ligger på vägen hem från det området. Men det kan jag nog glömma.

Nu inser jag hur mycket enklare det är att ha barn. Barnet kan du ta med i affären. Det är inget du lämnar hemma under en fika. Du får ha barn med på café. Man är inte ens hälften så hindrad. Jag älskar min hund, det gör jag. Men att inte kunna aktivera henne så som hon behöver tynger mig. Att då lämna henne och veta att hon faktiskt kan må dåligt av det, det kan resultera i att hon testar mig mer och blir jobbig mot mig.. Och dessutom inte hålla sig inom ramarna. Det känns uteslutet. Hur löser jag då detta? Ja, jag ser ingen annan lösning än att jag får dra ner på det roliga, det som jag sett fram emot hela veckan. Dvs. begränsa fikan med mammorna och åka hem för att ta ansvar. Trots att fikan varit bestämd i två veckor så blir det såhär. Om jag känner mig bitter? Jo, eftersom en av sakerna jag och Sambon bråkar om är just att jag känner mig som en hemmafru som gör allt här hemma. Jag planerar. Städar. Lagar mat.... han diskar, om allt ligger i diskhon. Så känns det. Och frågar jag honom när han torkade golvet sist så vet han inte. Trots att hunden haft fällperiod och vi kommit överrens om att golvet måste rengöras oftare under den perioden. Men jag har kört golvet varannan dag!

Genusmänniskan kommer nu. Redan när jag flyttade hit pratade vi om att dela på ansvaret men det går sådär. Sambon prioriterar att ha roligt först, ta ansvar sen. Jag är tvärtom. Man ska förtjäna det roliga, då njuter man bäst av det.

Kommentarer
Postat av: Sussi

Hmm.. är lite osäker om jag råkade nämna vovves namn? Hoppas inte. Annars ber jag om ursäkt. Det gick av bara farten i sånt fall ;)



kramisar

2012-03-22 @ 22:25:34
URL: http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Dela med dig av dina tankar:
Lite tips:
fet - *din text*
understruken - _din text_


Ditt namn:
♥ Kom ihåg mig ♥

Din mail: (frivillig/publiceras ej)

Din blogg: (frivillig/publiceras)

Kommentar:

Trackback