Fredag, lördag, söndag ...och lite nyår!

Fredag
Fredagen började med ett besök på psyk. Jag gick efter tio minuter, glad över att inte behöva betala för besöket (frikort). Jag kände att förra besöket hos denne överläkare var tungt eftersom jag upplevde att hon inte riktigt lyssnade på mig. När hon frågade hur jag upplevde den "hjälp" jag blev erbjuden så berättade jag att jag upplevde att bemötandet gått dåligt till från början och att det inte varit bra alls med hur lång tid jag fått vänta, varit tvungen att kontakta akut-psyk osv. Då frågar hon mig om jag kan skylla det på henne..? Jag kom med konstruktiv kritik inledningsvis och hon tar det personligt?! Då kom hormonerna fram och jag sa att nej, det kan jag självklart inte utan jag tycker att det gått dåligt till från början (upprepning av tidigare) och att det inte varit några problem om jag bara ville ha medicin men nu var inte fallet så. Jag vill ha hjälp. Då avbryter hon och berättar att hon just erbjudit mig hjälp med en terapeut (som hon hade pratat med i torsdags, mitt första besök hos henne var tre veckor tidigare) och att jag kunde få byta medicin.

Tyvärr blev jag riktigt arg på henne. Men hon sa att hon aldrig träffat någon så illa som mig, som inte kunde se något direkt ljus i tillvaron (jag som trodde det var vad som symboliserade en depression?!). Då blev jag förbannad och sa att hon då inte kunde träffat så jävla många. Hon förklarade att hon arbetat inom psykiatrin länge och bla bla bla. Jag sa att jag tar detta med terapeuten och att om jag ska träffa en läkare igen så vill jag inte ha henne varpå hon sa att "det passar mig väldigt bra också". Hon ville nog ha sista ordet och jag lät henne få det. Klädde på mig ytterkläderna och gick ut från rummet. Tio minuter orkade jag höra på hur katastrofalt dålig jag är och "icke mottaglig för hjälp" jag är. Jag skickade en remiss. Jag åkte in på psyk. Jag bad om hjälp. Jag bad om KBT och att få sådan medicin jag vet fungerar. Det är inte första gången jag får diagnosen depression, jag tycker att de borde lyssna på mig och mina erfarenheter av sjukdommen, men nej.

Efter besöket åkte vi till min gamla hemstad. Vi träffade en kompis och dennes familj (sambo och barn), deras barn somnade i min famn vilket kändes underbart! Sen åt vi gott (vi hade lite hemma som vi tog med oss och de köpte vad som behövdes utöver det) och pratade massor. Fick även med oss ett babygym hem. Därefter slänge jag mig in i en affär för att försöka få tag i anka eftersom kompisen vi skulle fira nyår med inte fått tag i det trots att denne beställt! Fick tillslut tag i anklår och det fick duga tyckte vi. Vi åkte till vännen, pratade massor och sen la vi oss att sova.

Lördag
På lördagen tvättade vi. Handlade mat och donade lite i lugn och ro. Hunden är rädd för smällare så jag skällde ut några ungar mellan 5-11 år som smällde mitt på dagen. Hotade med att ringa polisen också, då gav de upp och bröt sönder smällarna och gick därifrån. Vem fan ger ungar smällare och tändare när de är så små?! Sen var det bara till att droga hunden. Stesolid fick hon i år. Hon kunde knappt gå, vinglade och ramlade om hon skulle göra något snabbt (det är en snabb hund vanligtvis). Vid tolvslaget var hon så drogad att hon njöt av fyverkerierna, kompisens hund (som vanligtvis inte bryr sig om fyverkerier) blev däremot lite nojjig. Vår hund stod på balkongen och tittade på fyverkerierna med en glatt viftande svans, omöjlig att få in. Berättar mer om själva nyår senare!

Söndag
På söndagen kom kompisens syskon förbi med en fem veckor gammal bebis. Lite bebisgos och långfrukost blev det allt. Det drog ut på tiden och vi fick skynda oss för att hinna träffa en annan kompis som var på besök i samma stad (som bor i en annan stad än vi vanligtvis) så vi träffade familjen och barnen deras en snabbis innan vi begav oss hemåt igen.

Nyårsfirande
Nyårsfirandet blev väldigt trevligt med en trerättersmiddag och gott sällskap. Vi följde menyn bortsett från att ankbrösten fick bli anklår. Citrussåsen vi gjorde var helt fantastiskt god, receptet finner ni här. Vi gjorde bara citrussåsen från receptet. Panacottan blev god som vanligt och att ha egenplockade hallon till var lite annorlunda! Lite surare och syrligare men definitivt gott! Det blev ett lugnt firande av det nya året och det passade mig helt utmärkt. Då är man inte bakfull dagen efter utan har energi kvar. Nu ska vi till kompisen igen i slutet av månaden. Det är tur att vi har en bil som inte drar så mycket, men självklart blir det en kostnad att åka. Förhoppningsvis har jag fått lite pengar till nästa resa så att sambon inte måste betala allt! Tyvärr vill jag behålla bloggen förhållandevis anonym så inga bilder på mig, sambon eller vänner läggs ut. Kvar blir dessa fina bilder som jag tog;


Smällare på nyår.


Såhär vacker blev ovanstående. Den var en sån "dubbelsmällande fyverkeripjäs"




Kommentarer

Dela med dig av dina tankar:
Lite tips:
fet - *din text*
understruken - _din text_


Ditt namn:
♥ Kom ihåg mig ♥

Din mail: (frivillig/publiceras ej)

Din blogg: (frivillig/publiceras)

Kommentar:

Trackback