Vagn, rabatt och BB-kläder.

Barnvagn
Vi beställde en barnvagn för ungefär en vecka sedan. En Emmaljunga City Cross. Dagen efter såg jag en annan vagn på Emmaljungas hemsida som hade lite andra fördelar som vi fått veta är bra. Självklart påverkas man av vännernas åsikter men de skiljer sig ju något otroligt! Den ena säger att man ska ha vändbart styre, nästa säger att det är onödigt. En säger att framhjulen ska vara rörliga medan nästa person inte vill ha det alls. Vi var överrens om en sak; Inga rörliga framhjul! Jag ser nackdelarna i att sitta på bussen och den rör sig. Låsningen av framhjulen är inte alltid så bra heller (om de ens går att låsa). Körde en för några år sedan pga. barn i släkten och var inte förtjust alls i det. Sambon hade samma åsikt men inte samma erfarenheter.

En annan sak vi var överrens om var att inte köpa en svart/könsneutral vagn bara för att vi inte vet könet. Jag hade lite mer att säga till om när det kommer till färgen eftersom jag kommer vara hemma mer än Sambon. Sambon ville inte ha "min färg" rakt igenom (rosa) så fotsacken till vagnen blev en annan färg. Jag ville ha en snygg väska som funkade till det mesta så skötväskan blev i samma färg som fotsacken.

Ska väl berätta mer om köpet nu... Jo, vi hittade en Emmaljunga Cerox. Ceroxen hade vändbart styre som vi blivit rekommenderade. Den var dessutom några hundralappar billigare än City Crossen och vi hade näst intill bestämmt oss för Ceroxen men ville "klämma och känna" på den. Vi fick åka till en annan del av stan till en butik som hade den inne. Vid första anblicken tänkte vi att "denna blir det" sen började vi se nackdelar... Handtaget innebär många smådelar som gör att den oftare lämnas in på service och det märkte vi när vi skulle testa hur det var att byta håll, den klickade inte riktigt i utan man fick hjälpa till åt ena hållet. Den var 0,7kg tyngre men eftersom den inte har reglerbar fjädring (vilket City Crossen har) så kändes den tung och svårmanövrerad. Shoppingkorgen under var betydligt mindre men vagnen i sig var större. När vi fällde ihop vagnen var Ceroxen uppskattningsvis 3 dm längre och uppskattningsvis 1 dm bredare. Det blev vändpunkten. City Cross går att kombinera på fler sätt om syskon kommer (man kan ha syskonsits på exempelvis) tidigt och eftersom den kändes lättare och bättre på många sätt så fick vi åka tillbaka till vår butik och beställa vagnen - igen.


Bild från Emmaljunga.se; City Cross, PP Black/Pink


Fotsacken och väskan blir som sagt en annan färg. De ser ut såhär;



 


Bilder från Emmaljunga.se; Fotsack och skötväska sport; PP Capri Black



Lite tur ska man ha!
Vi hade tur också. Kedjan vi köpte vagnen hos hade kampanj. Om man köpte vagn för 5000kr eller mer så fick man tillbehör för 1000kr vilket innebär att vi betalade 160 kr för fotsack och skötväska. Inte helt fy skam. Som om det vore nog? Nej nej, vi hade 10 % på vagnen också eftersom vi blev medlemmar. Rabattsumman blev därför 1590kr och med quadroliften vi köpt tidigare har vi nu sparat 2590 om jag inte räknar helt fel. Man tackar!

Hittils i helgen
Helgen har bjudit på upp och nedgångar. Igår blev det tjafs. I kombination med dålig kommunikation och graviditetshormoner så blir det bra mycket mer katastrofalt än utan hormonerna. Men dagen har varit riktigt bra. Vi tog oss till och med en fika. Ååh, så jag längtat efter att ta en fika! Saffransbiscotti hade de också, mums mums mums! Undrar om det är svårt att baka själv?

Igår gjorde vi en supergod måltid; mangokyckling. Riktigt god. Hittar inget recept på internet men massa andra kopior av maträtten. Får försöka skriva ner receptet någon dag, finns i vår kokbok om inte annat! Ikväll ska vi äta lussebullar och se på film. Jag är helt slut efter två dagar flängande efter barnvagn och andra möbler.

Barnsaker
Det vi saknar nu är en babysitter och vi funderar på hur viktig den egentligen är. Erfarenheter mottages gärna. Min mamma har sagt att vi får välja vilken säng vi vill och att de står för den. Vi har börjat fundera på utrymme och praktiska tankar och funderar på att ha hårdliften som säng de första månaderna. På så sätt kan vi ha bebisen brevid sängen och jag kan lätt komma åt att amma. En vän ska vi köpa en billig spjällsäng från men den kommer vi inte kunna använda förrän vi gjort ändringar i hemmet/flyttat för vi har för liten lägenhet. Mobil till vagnen ska vi få av min lillebror så en mobil till sängen vore väl smart, men vilken säng liksom? Jag funderar på huruvida vi kanske kan prata med min mamma om att sponsra med något annat eller hur vi ska göra. Vi funderade också på resesäng men första månaderna fungerar ju som sagt hårdliften. Vi är inga fan av att ha för mycket saker. Varje gång vi köper något frågar vi oss om vi verkligen behöver det, det blir mer ekonomiskt så. Byte av blöjor kommer inledningsvis ske på golv och på ytor vi har, jag vägrar låta ett skötbord ta plats i lägenheten, det är trångt nog som det är..! Plus att det säkraste stället att byta blöjor på är just på golvet.

Annat
Köpte ett par mammajeans idag också. De var nedsatta med 50% (tack, tack) och inte riktigt den färg jag ville ha men man får inte vara kräsen på rean! De levde upp till andra önskemål (tighta och funkar med mina skor rätt storlek) så de fick duga. 200kr kostade de. BB-setet är komplett nu också. Strumpor och mössa saknades, body och byxor var redan inhandlade.

Nej, nu är det fika, mys och film. Det blev ett långt inlägg och nu orkar jag inte skriva mer!


Kommentarer
Postat av: Ninja

Eftersom jag inte har barn är jag inte så insatt, har ändå förstått att barnvagnsinköp är en dyr djungel....

2012-01-08 @ 21:24:13
URL: http://nordtellus.blogspot.com

Dela med dig av dina tankar:
Lite tips:
fet - *din text*
understruken - _din text_


Ditt namn:
♥ Kom ihåg mig ♥

Din mail: (frivillig/publiceras ej)

Din blogg: (frivillig/publiceras)

Kommentar:

Trackback